In de tweede week van maart werd het duidelijk: voorlopig zitten we thuis. Bedrijven, scholen, zorgaanbieders: iedereen schakelde over op nieuwe manieren van communiceren. En waar sommige sectoren hard geraakt werden, zagen we een forse toename van de omzet bij online shops, bezorgdiensten en ICT-leveranciers.
We stonden eerder al stil bij de kansen die digitale zorg in deze tijd biedt. Online consulten werden in korte tijd het nieuwe normaal. Ook kennen velen inmiddels vlot de weg naar de patiƫntenportals van ziekenhuizen, die daar de uitslagen van COVID19-tests plaatsen. Krijgen we nu echt de de versnelling van ehealth, waarop we al lange wachten?
Inmiddels zitten we midden in de tweede golf. Volgens sommigen is het een tsunami. Wat hebben we dit voorjaar geleerd? Wat speelde er bij de partners van het Digital Health Lab? De komende tijd blikken we terug en evalueren we. We doen dat in een aantal blogs en spreken met enkele zorgverleners over hun ervaringen.
- ‘eHealth vraagt om creativiteit en vertrouwen’, interview met Dennis Roseboom
- ‘Digitalisering kan de zorg persoonlijker maken’, interview met Monique van Doorn